mandag den 21. september 2015

One month in Ecuador!

I wrote this post last Thursday, when I had been in Ecuador for one month, but when I had almost finished writing it, I lost connection and it only got back today. So I will post it now, but just keep in mind that I wrote it on the 17th of September.

Today I have been one month in Ecuador!
It is crazy to think about how long I have been here already and how much I have already experienced. And that changes are on their way - it's gonna be exciting!

I feel really weird about having been here for one month! Because as I said I have been here for quite a long time. I have been away from home for longer than I have ever been before. But I do not feel that I have been away for that long time. It is so weird. I think for now it just feels like a small holiday, but I know that it is not true. I still have 11 months left here, and I really look forward to experiencing more! There is still a lot of experiences that awaits me.

I still do not regret coming here! Sometimes I think "Maybe I would have had a better experience if I had gone to .... Or if I had just spend time travelling to .... Or maybe I should just have started studying...". But I also know that I would not have had any of the experiences I have had so far if I had done anything different! And I would not change any of my new friendships or experiences for anything. I know that this is where I am supposed to be right now, so I have just decided to not regret a single thing and just enjoy my life down here. Maybe I would have another experience somewhere else? But I certainly would not have my experience. And I love my experience!

Furthermore it is pretty weird to hear about life in Denmark. How it is turning into fall and the weather is gray. Seeing a new bunch of students write on my high school's Facebook page. Hearing about people's university studies - life goes on in Denmark as well and I am definitely not the only one up for new experiences.

Tuesday I had a pretty important meeting with VASE and when everything is settled I have big changes in sight and probably some explanation to do! I cannot really update you yet, but so far I am happy!

Today and yesterday I have been of work because I have been sick. Which have also shown me a bit about the Ecuadorian way of doing things! I had no clue on who to contact from the kindergarten as I have been given absolutely no contact information.
The apartment we live in are on top of an office belonging to the administration of the organisation where a couple of persons are working each day, so when my roomie left for work she told them, that I was sick and asked them to call the kindergarten. As it turns out they did not inform the kindergarten before the end of the day and the kindergarten teachers had been really frustrated with the fact that I were not there.
So that is just the Ecuadorian way of doing things! It can be a bit frustrating sometimes, but I just have to get used to it.

As I have taken no new pictures during the last 1½ week or so, I will finally give you some pictures of the apartment I am living in at the moment.
And some funny moments we have had:

Like the bathroom door locking from the inside and us being unable to open it so someone from the project had to come and spend 15 minutes trying to open it so we could take a shower. It has actually happened a number of times, so we have made the agreement: Never close a door unless you are inside a room.

Or that we are supposed to have hot water. Supposed to. During our almost 4 week stay here I have had one shower that was fairly warm. And I have had numerous showers with ice cold water!

We are also washing our clothes by hand, which is pretty ambitious when we have no hot water.

We have also finally gained access to our roof terrace! The door had been locked and the key we where told was the right key was definitely the wrong key. But we have had a temporary roomie who have been living her on and off for two weeks and volunteered on the project earlier. And she knew where the right key was!

Shower in one room and toilet in another.
Toilet i det ene rum og bad i det andet. 
Kitchen and living room in one. I miss something soft to sit in!
Køkken og opholdsrum i et. Der mangler dog en blød sofa.


Night view
Udsigten om aftenen.
Jeg skrev originalt dette indlæg den 17 september, da jeg havde været her en måned. Men da jeg var færdig med at skrive indlægget, mistede jeg internetforbindelsen, så derfor får I indlægget nu.


Wuhuu, i dag har jeg været i Ecuador i en måned!

Det er virkelig vildt at tænke på hvor lang tid jeg har været her og hvor mange ting jeg allerede har oplevet. Og der er ændringer på vej - det bliver spændende!

Det føles meget underligt at jeg har været her en måned. Fordi som tidligere nævnt har jeg jo været her ret lang tid og været væk hjemmefra længere tid end nogensinde før. Men stadigvæk føles det ikke som om at det er en måned siden jeg rejste hjemmefra.
Lige nu føles det nok bare mest af alt som en kort ferie eller noget i den stil. Men jeg har jo stadigvæk 11 måneder tilbage og jeg glæder mig virkelig til at opleve masser af flere ting. Der venter mig jo stadigvæk mange nye oplevelser.

Og jeg fortryder stadigvæk ikke mit valg om at tage herned. Nogle gange tager jeg mig selv i at tænke "Måske ville jeg have haft en bedre oplevelse hvis jeg bare var taget til .... Eller hvis jeg bare havde besluttet mig for at rejse til ... Eller måske skulle jeg bare være begyndt at studere...".
Men jeg ved også at jeg ikke ville have haft nogle af mine hidtige oplevelser hvis jeg havde været et hvilket som helst andet sted i verden og gjort en hvilken som helst anden ting. Og jeg ville ikke bytte mine oplevelser eller nye venskaber for noget. Jeg ved at det er meningen at jeg skal være her nu, så jeg har bare besluttet mig for ikke at fortryde noget og i stedet nyde mit ophold hernede. Måske ville jeg have andre oplevelser et andet sted? Men jeg ville jo ikke have min oplevelse!

Det er også ret underligt at høre nyt fra Danmark. Hvordan det bliver efterår, se nye elever skrive i min gamle skoles Facebook-gruppe og høre om folks nye liv på universitetet. Jeg er bestemt ikke den eneste der får nye oplevelser,

I tirsdags havde jeg et ret vigtigt møde med VASE og når alting er planlagt, så har jeg store ændringer i sigte og formentligt nogle forklaringer at komme med. Jeg kan ikke fortælle jer hvad endnu, men lige nu er jeg glad!

I går og i dag har jeg ikke været på mit projekt, da jeg har været syg (igen). Hvilket også har givet mig en lektion i hvordan man gør tingene i Ecuador.
Jeg har ingen kontakt information på folk fra børnehaven, og vores lejlighed ligger oven på et kontor, hvor der er administrative medarbejdere hver dag. Så da min roomie tog afsted til hendes børnehave fortalte hun dem at jeg var syg og bad dem om at kontakte børnehaven jeg arbejder i. Hvilket de selvfølgelig ikke gjorde før slutningen af dagen og alle pædagogerne havde været virkelig frustrerede over at jeg ikke var der. (Det skal nævnes at de er 3 pædagoger til 70 børn).
Men det er jo bare den ecuadorianske måde at gøre tingene på. Det kan være frustrerende, men jeg må jo bare vende mig til det.

Da jeg ikke rigtig har taget nogen billeder den sidste 1½ uge, kan I endelig få lidt billeder fra lejligheden, der er at finde imellem den engelske og danske del.
Og nogle lidt sjove øjeblikke...

Som for eksempel at døren indtil vores badeværelse gik i baglås, ikke kunne åbnes med en nøgle og nogen fra projektet bruge 15 minutter på at åbne døren. Det er sket flere gange, hvilket har medført aftalen: Du lukker ikke en dør, medmindre du er inde i rummet.

Det er også meningen at vi skal have varmt vand. Men det har vi bare ikke. I løbet af vores tid her har jeg været så heldig at få et nogenlunde varmt bad. Og rigtig mange iskolde bade!

Og vi vasker vores tøj i hånden, hvilket er lidt ambitiøst, når vi jo ikke har noget varmt vand.


Vi har også endelig fået adgang til vores tag-terrasse. Den nøgle vi havde fået var ikke den rigtige, men vi har haft en midlertidig roomie, der har været frivillig på projektet tidligere og som kunne vise os hvor den rigtige nøgle var.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar