torsdag den 28. januar 2016

Baños - I'm falling, falling, flying!

On the 22nd - 24th of January, I went to Baños for the second time with Brónagh, Rebecca and Stefanie. I went again as there were some places I missed the first time!

Saturday we started out by renting bikes and biking Ruta de las Cascades (route of the waterfalls), going from Baños to El Pailón del Diablo, around 15 kilometers in total and luckily going downhill all the way (we paid a car to take us back to Baños as almost everyone does).
On the way, we saw lots of waterfalls, ending at el Pailón del Diablo, the last waterfall.
At el Pailón del Diablo it was a short hike before reaching the waterfall and we got soaked! You can even walk behind the waterfall, but this includes a path not build for tall people! I needed to crab walk during the small passage. As my friends told me: I am just too tall for Ecuador.

When we arrived back in Baños, I decided to do puenting (bridging). Puenting is a version of bungee jumping, but instead of bouncing up and down afterwards, you end up swinging from side to side. But you still dive head first into nothing! The bridge you jump from is at an elevation of 120 meters above the ground.
I walked out on the bridge and looked down, but I had already decided to do the jump, so I ignored the nervousness, paid 20 $ for doing the jump and got strapped into the harness.
I climbed up on the platform and was told not to look down - guess what I did! Looked down.
Way to fast I was given the instructions and the operator started counting down from 3.
"3", "2", I am not ready for this, I thought "1", "Jump!!".
As soon as I left the platform, I regretted my decision to jump. Because could I be sure that the rope would not fail? But I fell towards the ground and suddenly I felt the pull from above! I started swinging from side to side and the scary part, falling, was over way to soon!
I feel proud of myself for taking the leap after the first countdown, and it was a great experience. Just before my turn, a guy between 30 and 40 year old went, and the operator ended up pushing him off the platform!

Sunday we went to Casa del Arbol, also known as the Swing at the End of the World. It is famous among backpackers and I knew that I could not leave Ecuador without having a picture taken from this swing! The cool thing about the swing is that you are swinging out in nothing! You have an amazing view while swinging.

Afterwards we went to El Vuelo del Condor, another swing nearby, which is best described as a more extreme swing than Casa del Arbol. For this swing, you actually need security equipment! And you swing far out over the valley 200 meters below you! This activity can be done for only 5 $ and is well worth the price and offers amazing views!
I went first on the swing and had not seen anyone use it before me, so I did not expect it, when the ground all of a sudden disappeared under my feet and I started swinging out to see the amazing views and enjoy that the swing was actually safe to use!

Everything you want is on the other side of fear!


Biking! From the left: Stefanie, me, Rebecca and Brónagh
Cykling! Fra venstre: Stefanie, mig, Rebecca og Brónagh
First waterfall
Første vandfald
Two waterfalls. The black waterfall was cool!
To vandfald. Læg mærke til det sorte vandfald!
Ecuador makes me happy!
Ecuador gør mig glad!
Smaller waterfall at the side of the road
Et mindre vandfald ved vejen.
Yet another waterfall
Endnu et vandfald
The landscape
Landskabet
The penultimate waterfall
Det næstsidste vandfald
A butterfly we saw on our way to Pailón del Diablo
En sommerfugl vi så på vej til Pailón del Diablo
Pailón del Diablo
Pailón del Diablo
Pailón del Diablo
Canyon for puenting
Kløften til puenting
Face your fears!
Stå ansigt til ansigt med din frygt!
I'm flying!
Jeg flyver
La Casa del Arbol
La Casa del Arbol
La Casa del Arbol. From the left: Rebecca, Brónagh, me and Stefanie
La Casa del Arbol. Fra venstre: Rebecca, Brónagh, mig og Stefanie
El Vuelo del Condor
El Vuelo del Condor - I'm flying one more time!
El Vuelo del Condor - Jeg flyver igen!
It is all about trust!
Det handler om tillid!
From the left: Stefanie, Brónagh, Rebecca and me
Fra venstre: Stefanie, Brónagh, Rebecca og mig


Den 22. til den 24. januar tog jeg til Baños igen sammen med Brónagh, Rebecca og Stefanie. Jeg tog dertil igen, da jeg ikke fik det optimale ud af min første tur til Baños.

Lørdag startede vi dagen med at leje cykler, så vi kunne følge Ruta de las Cascadas (vandfaldsruten), der går fra Baños til el Pailón del Diablo. Hele turen er i alt omkring 15 km og heldigvis går det ned ad bakke det meste af turen. For at komme tilbage igen betalte vi 2$ for at en bil kørte os tilbage med vores cykler (de fleste vælger denne mulighed i stedet for at kæmpe med de 15 km op ad bakke igen!).
På vejen så vi rigtig mange vandfald og sluttede af ved el Pailón del Diablo, det sidste vandfald på turen, hvor vi blev gennemblødte! Fra parkeringspladsen er det en kort vandretur til vandfaldet, og du kan endda gå bag ved vandfaldet, men turen hertil krævede at vi gik igennem en meget smal passage, hvor jeg måtte gå krabbegang! Som mine venner siger det: Jeg er for høj til Ecuador!

Da vi kom tilbage til Baños besluttede jeg mig for at afprøve puenting - en version af bungey jump, med den forskel at springet ikke er elastisk, men at du bagefter svinger frem og tilbage som i en gynge. Men du springer stadigvæk hovedspring ud i ingenting og broen jeg hoppede fra var 120 meter høj.
Jeg gik ud på broen og kiggede ned, men jeg havde allerede besluttet mig for at springe, så jeg ignorerede nervøsiteten, betalte 20 $ for springet og fik udstyret på.
Jeg klatrede ud på platformen og fik besked på ikke at kigge ned (hvilket jeg selvfølgelig gjorde) og alt for hurtigt begyndte nedtællingen.
"3", "2", Jeg er ikke klar til det her, tænkte jeg "1", "Hop!!".
Da jeg forlod platformen, fortrød jeg min beslutning. Kunne jeg overhovedet være sikker på, at jeg var spændt ordentligt fast og at rebet ikke ville knække? Jeg kunne se jorden komme nærmere, indtil jeg følte et træk fra oven og jeg begyndte at svinge frem og tilbage under broen. Den skræmmende del, det frie fald, var alt for hurtigt overstået.
Jeg var efterfølgende stolt af mig selv for at tage springet (ved første nedtælling). Manden på 30-40 år, der sprang før mig, blev skubbet ud over kanten af platformen, fordi han ikke turde!

Søndag tog vi til Casa del Arbol, også kendt som gyngen ved verdens ende! Stedet er kendt iblandt backpackere og jeg vidste, at jeg ikke kunne forlade Ecuador uden et besøg og et billede fra dette sted. Det der er med gyngen er, at man svinger ud i ingenting, imens du har en fantastisk udsigt!

Efterfølgende besøgte vi også El Vuelo del Condor, en anden gynge i nærheden, men denne er endnu mere ekstrem, hvilket man ved ud fra, at man rent faktisk har brug for sikkerhedsudstyr for at gynge her. Du svinger langt ud over dalen langt under dig og aktiviteten koster 5 $.
Jeg var den første på gyngen, og da jeg ikke havde set nogen bruge den før, fik jeg et kæmpe chok, da platformen pludselig forsvandt ud over mine fødder og jeg begyndte at svinge ud! Men da jeg først var kommet mig over chokket, kunne jeg nyde den fantastiske udsigt.

Den modige mand er ikke ham, der ikke føler sig bange, men ham der besejrer denne frygt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar