onsdag den 20. januar 2016

Tena: 8th - 10th of January

If we look away from the fact that I have only told about what travelling I have done, I am finally up to date with my blog!!

From the 8th - 10th of January I went to Tena with Brónagh, Burton and Rebecca. Tena is a jungle hub.

I took the bus alone to Tena, as the busses goes through where I live and I could leave work at 12 o'clock and therefore arrive in Tena in the afternoon instead of the middle of the night.
I managed to flag down a bus in Tumbaco, get on the bus and all the way to Tena on my own with a little help from nice Ecuadorians. Afterwards I managed to find my help by asking for help and using a map. Finally, I spent the evening/afternoon exploring Tena, without getting lost, hurt or robbed and had a fun evening. All in all a major success knowing that I am able to survive on my own in Ecuador with my level of Spanish.

The others arrived in the middle of the night and on the Saturday we headed to Misahualli, an hour away from Tena, where we visited a beach at the river surrounded by the jungle. A lot of wild monkeys was present just near the beach, climbing around in the trees.
Later on we walked to a really big and old tree which took us more than 45 minutes (We were told 15 minutes. Ecuadorian time.).

On the Sunday we headed to Las Cuevas de Jumandí, where vi spend an hour exploring a cave! We started out by taking the bus from Tena to a pool complex, where we paid a 2 $ entrance fee. Afterwards we dressed up for entering the cave: bathing suits, a head torch and shoes or rubber boots.
For exploring the cave you need to walk trough a river, fortunately the river had a pleasant temperature and the depth varied from only reaching the soles of your shoes to having your whole body in the water.
The cave was filled with stalactites, stalagmites and bats! We even saw a crab in the cave and apparently they should be plentiful and dangerous. When we all turned of our head torches it got completely, chillingly dark! You would not want an accident in there. It took us one hour exploring the cave (with a guide of course) and afterwards we had a dip in the pool and went out to try and flag a bus down to Quito.
This was not easy, as all the buses passed us without stopping! But one thing I have learned while in Ecuador is that everything is gonna be alright! After some heavy rain we ended up in a bus to Baeza, could take a camioneta to Pifo and from there I could take a bus home.

Visiting a cave in this way would not have been possible in Denmark. They would be too concerned about ruining the cave and it would have been closed as an attraction long ago, as we were told in the cave that they had had lots of accidents.

I cannot wait for a "real" jungle trip!

A observation tower in Tena
Udsigtstårn i Tena
First river
Den første flod
At the bottom of the observation tower
Ved bunden af udsigststårnet
Sweet little bird!
Sød lille fugl!
Where two rivers meet...
Når to flode mødes....
Solo adventure in Tena
Alene på tur i Tena
Sunset over the jungle
Solnedgang over junglen
Sunset and the opportunity to dream about being far away from civilization
Solnedgang og muligheden for at drømme om at være langt væk fra civilisationen.
Sunset
Solnedgang
Solo adventure in Tena!
Alene på eventyr i Tena!
Misahualli
Wild monkeys in Misahaulli
Vilde aber i Misahaulli
The monkeys stole people's food if they were not careful enough!
Aberne stjal mad fra gæsterne
You probably do not want to be bitten!
Du ville formentligt ikke ønske at blive bidt!
Can you bring one home as your own Mr. Nilsson?
Kan du tage en med hjem som din egen Hr. Nilsson?
And just to prove that there was more than one monkey!
Og bare for at bevise, at der var mere end en abe
And they also left the trees!
De forlod skam også træerne.
A beach in the jungle!
En strand i junglen!
Something magical about this place.
Der var noget magisk over det her sted.
Bananas!
Bananer!
Cocoa beans!
Kakaobønner!
Just around the riverbend.
Dér hvor floden bugter sig.
The big, old tree
Det store og gamle træ
From the left: Me, Brónagh and Rebecca. In the front: Burton.
Fra venstre: Mig, Brónagh og Rebecca. Foran: Burton
Look up, up, up!
Kig op, op, op!
Another sunset
Endnu en solnedgang
View over the big, old tree
Udsigt over det store, gamle træ.

Hvis vi ser bort fra at jeg indtil videre kun har fortalt om hvor jeg har rejst hen, så har jeg endelig fået opdateret min blog!

Fra den 8.-10. januar tog jeg til Tena sammen med Brónagh, Burton og Rebecca. Tena er en jungleby.

Jeg tog bussen alene til Tena, eftersom jeg fik fri klokken 12 og busserne kører forbi min by på vejen til Tena og jeg kunne derfor ankomme i Tena om eftermiddagen i stedet for midt om natten som de andre.
Jeg lykkedes med at få en bus til at stoppe, tage mig med, komme af i Tena og finde mit hostel med lidt hjælp fra venlige ecuadorianere og ved brug af et kort. Jeg brugte derefter eftermiddagen/aftenen på at udforske Tena uden at fare vild, komme til skade eller blive røvet og jeg havde en sjov aften!
Alt i alt var det en kæmpe succes at vide at jeg kan klare mig selv i Ecuador med det spanske jeg har lært indtil videre.

De andre ankom midt om natten og lørdag morgen tog vi til Misahualli, en by der ligger en time væk fra Tena, hvor vi brugte det meste af dagen på en strand ved en flod, der løber igennem junglen! På stranden var der vilde aber, der løb rundt og stjal folks ting, hvis man ikke passede godt på dem.
Senere gik vi en tur til et stort og gammelt træ, hvilket tog os mere end 45 minutter (vi blev fortalt at det var 15 minutter væk. Efter ecuadoriansk tid).

Søndag besøgte vi Las Cuevas de Jumandí, hvor vi tilbragte en time med at udforske en grotte! Vi tog bussen fra Tena til et lille badeland, hvor vi skulle betale 2 $ for at komme ind.
Efterfølgende gjorde vi klar til at udforske grotten med følgende outfit: Badetøj, pandelampe og sko eller gummistøvler.
I grotten var der nemlig en flod og vi var forberedte på at blive godt våde! I det mindste havde vandet en rar temperatur! Vandstanden varierede fra kun at nå skosålerne til at vi havde hele kroppen dyppet i vandet.
Grotten var fyldt med stalaktitter, stalagmitter og flagermus! Vi så også en krabbe i grotten. Der skulle være mange af dem og de skulle være farlige!
Da vi slukkede alle pandelamperne, blev der helt mørkt i grotten. Man ville i hvert fald ikke ønske sig en ulykke derinde! Vi brugte en time i grotten sammen med en guide, hvorefter vi dyppede os i poolen og forsøgte at få en bus hjem til Quito.
Eneste problem var bare at alle busserne passerede os, fordi de var fyldt op. Men en ting jeg har lært af Ecuador er at alting nok skal gå i sidste ende. Efter et kraftigt regnskyl endte vi i en bus til Baeza, hvorfra vi tog en camioneta til Pifo og herfra kunne jeg tage en bus hjem.

At besøge en attraktion på denne måde havde ikke været muligt i Danmark. De ville både være for bekymrede om at passe på naturen og attraktionen ville være lukket ned for længe siden: Vi blev fortalt i grotten at der havde været mange ulykker!

Jeg kan ikke vente indtil jeg får chancen for at tage på en rigtig jungletur!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar