tirsdag den 22. september 2015

Big news: I am moving my project! And a small trip to Baños.

I must admit that I am really happy and relieved. Because I am changing my project. As I said in my previous post I had big news coming.

Why did I want to change my project?
Because I had not wished to work on anything similar to that from the start and I found myself being given the tasks of changing the kids, feeding them, cleaning kids who pooped in their pants and cleaning the kindergarten, instead of teaching English.
I found myself
I already wrote my organisation stating that I wanted to change project when I received my placement, as I had wished to work on therapeutic or environmental projects.
And after only 2 working days I wrote VASE stating that I could not do this alternative project.

In the start I was told that you had to work at least 3 months on a project before you could be moved. And I knew that I could not do that! But I think they suspended the rule because I have told them so many times since we arrived that I did not wanted to work as a kindergarten teacher.

I do not think that Fundación Sembres Esperanza is a bad project. My roomie likes it and I talked with an earlier volunteer on the project who absolutely loved it. It is just not my motivation for going here and I do not want to be unmotivated and unhappy at the work I do 8 hours a week and only be able to have fun in the weekends.

But now I am going to be moved! I am so happy!
I will be moving Thursday and start working Friday and I will be living with a host family. Which is going to be quite a change as I have gotten used to living in the apartment. We have after all lived here for over a month now!

The project I will be working on from now on is "Fundación Amor y Energia" know as "AM-EN". It means love and energy and they work with horse therapy and other alternative therapeutic methods for children with disabilities. I have heard about children in the project who could not walk and after a couple of months in therapy started making progress. The foundation provides free therapy if I have understood it correctly and therefore depends on donations. They also do riding classes for tourists to help the foundation get money.

I will be working with the therapy, the horses and doing a lot of different stuff and I really look forward to being moved and starting my new work. I am also really interested in psychology so I think it will be a cool project and this was actually one of the projects I wanted to work in the most.

The foundation has a web-site that can be accessed in English on:
http://www.fundacion-amen.org/index-en.php

During the weekend I went to Baños, a city 3-4 hours by bus South of Quito. We left after work so we arrived late and I ended up falling asleep in the room with the lights on.

Saturday we went to the hot baths (one of them was 47 degrees I think, really hot!). The name of the city actually means "baths". And afterwards I had my first really hot shower during my stay here in the hostel.

In the evening we went on a volcano tour. We was picked up in a truck with seats in the back, loud music and disco lights, drove for half an hour, had some time to look for lava, but we did not see any lava but had a great view of Baños. We already knew that we would have to be really lucky to see any lava as the volcano are not active at the moment and we only paid 3 $ and had a really great trip.

Sunday we went canopying, which was really funny! And I did it both normally, in superman position and upside down. We had 6 trails and a total of 2000 meters of canopying with great views of the forrest, waterfalls and the river.

I would definitely go back to Baños to do more things like that, but not for the sake of the city.

The next challenge I am up to: How do I fit all my stuff into my backpack again?

Night view over Baños
Aftenudsigten over Baños
Party van
Vores festlastbil

Zip-lining with the head down
Zip-lining med hovedet nedad

Zip-lining
Zip-lining
Cotopaxi as seen from the bus. You can see the smoke.
Cotopaxi set fra bussen på vej hjem. Du kan se røgen.
DANISH part from now on
DANSK del herfra

Jeg må indrømme at jeg er virkelig glad og lettet, for jeg skifter snart projekt. Som jeg nævnte i det forrige indlæg, så var der store nyheder på vej.

Hvorfor ville jeg gerne skifte mit projekt?
Fordi jeg ikke havde ønsket at arbejde på et projekt lignende Fundación Sembres Esperanza fra starten af og jeg ved ikke hvorfor jeg blev tildelt netop dette projekt. Derudover fandt jeg også ud af at jeg rent faktisk ikke skulle arbejde med at lære børnene engelsk, men i stedet skulle jeg skifte børnene, fodre dem, rengøre de børn der valgte at bruge gulvet/deres bukser som toilet og rengøre børnehaven.
Jeg skrev til ICYE allerede da jeg fik mit projekt tildelt, fordi jeg havde ønsket at arbejde på terapeutiske projekter eller et projekt der arbejdede med miljø.
Efter kun 2 arbejdsdage skrev jeg til VASE at jeg allerede vidste, at jeg ikke ville finde mig godt tilpas i mit alternative projekt.

Jeg havde tidligere fået fortalt af en anden frivillig at der er en regel om, at man skal arbejde minimum 3 måneder på et projekt, før man kan få lov til at skifte. Jeg tror at de har set bort fra reglen i mit tilfælde fordi jeg gjorde dem opmærksomme på, at jeg ikke ønskede at arbejde som børnehavepædagog allerede fra starten af.

Jeg mener ikke at Fundación Sembres Esperanza er et dårligt projekt. Min roomie er rigtig glad for det og jeg har også snakket med en tidligere voluntør på projektet der elskede det. Men jeg kom ikke herned for at arbejde som pædagog, og jeg kan ikke være umotiveret og ked af det på det arbejde jeg skal lave 8 timer om dagen, bare for at kunne have det sjovt i weekenderne.

Men nu får jeg et andet projekt, og det er jeg rigtig glad for.
Jeg flytter torsdag og begynder mit nye projekt fredag. Jeg skal bo hos en værtsfamilie, hvilket bliver noget anderledes end min nuværende bosituation. Og jeg har vænnet mig til at bo her efter en måned.

Det projekt jeg vil blive flyttet til hedder "Fundación Amor y Energia" men bliver normalt bare kaldt AM-EN, og det står for kærlighed og energi.
I projektet arbejder de med hesteterapi og andre former for alternativ terapi for børn med forskellige handicap. Jeg har hørt om børn der ikke kunne gå, men som efter få måneder i behandling begyndte at kunne gå. Terapien er gratis, hvis jeg har forstået det korrekt og derfor er de afhængige af frivillige og donationer. Derudover kan turister også betale for at besøge stedet, hvilket også hjælper deres økonomi.

Jeg skal arbejde med terapien og hestene og formentligt lave en masse forskelligt og jeg glæder mig virkelig meget til at starte. Jeg er også meget interesseret i psykologi og ville gerne arbejde på dette projekt til at starte med.

AM-EN har en hjemmeside, som findes på både spansk og engelsk på følgende link:
http://www.fundacion-amen.org/index-en.php

I løbet af weekenden var jeg en tur i Baños, der er en by 3-4 timer syd for Quito. Vi tog afsted efter arbejde og ankom temmelig sent. Det endte med at jeg faldt i søvn på hostellet med lyset tændt.

Lørdag besøgte vi de varme bade (et af badene var 47 grader varmt!) Baños betyder også "bade" så selvfølgelig skulle vi besøge dem. Og efterfølgende havde jeg faktisk midt første rigtig varme bad siden jeg ankom, hvilket var meget rart til en forandring.

Om aftenen tog vi på en vulkantur. Vi blev samlet up i en lastbil med sæder på ladet, høj musik og discolys, hvorefter vi kørte en halv time og havde tid til at kigge efter lava. Vi så ikke noget lave, men allerede inden turen fortalte de os, at vulkanen ikke var aktiv og at vi derfor ikke ville se noget lava. Vi betalte dog kun 3 $ for turen og der var en fantastisk udsigt over Baños.

Søndag zip-linede vi, hvilket var virkelig sjovt! Vi havde mulighed for at gøre det normalt, som Supermand og med hovedet nedad, hvilket klart var det sjoveste. Vi have 6 baner og zip-linede i alt 2000 meter. Undervejs var der en fantastisk udsigt til vandfald, skoven og en flod.

Jeg vil gerne tilbage til Baños, men ikke for byens skyld. Der er en masse aktiviteter du kan lave forholdsvist billigt i nærheden af byen, så det vil jeg gerne tilbage og prøve.

Min næste udfordring? At pakke alle mine ting ned i min rejserygsæk igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar